We've moved to the...

All new thedancecurrent.com

You will be redirected in 4 seconds


Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Monday, January 31, 2011

Lorita Leung & Jessica Jone: Passing the Fan

Summary | Sommaire

Lorita Leung Dance Company in Rainy Alley (2010) by Ying Zhi Qi and Wu Ning/ Photo by Jacee Tan

Stretching in Jessica Jone’s ancestral past are thousands of years of rich Chinese dance tradition, and beckoning her into the future are the infinite possibilities of a diverse, contemporary dance practice in the global art world.

S’étirent dans le passé ancestral de Jessica Jone des milliers d’années de traditions de danse chinoise ; l’invitent à continuer son parcours d’infinies possibilités pour une pratique de danse contemporaine diversifiée dans le milieu mondialisé de l’art.

More...
Stretching in Jessica Jone’s ancestral past are thousands of years of rich Chinese dance tradition, and beckoning her into the future are the infinite possibilities of a diverse, contemporary dance practice in the global art world. Her mother, Lorita Leung, began teaching Chinese dance in the basement of her Kerrisdale, Vancouver, home in 1970. Having celebrated its fortieth anniversary in 2010, the Lorita Leung Dance Academy has expanded from a small home studio with a handful of students to become a two-storey warehouse and office space with an enrolment of 130 students, ages four to twenty-five years. In May 2010, Jone accepted the baton – or perhaps the fan – becoming principal of the school. Jone is also artistic director of the Lorita Leung Dance Company, a group of amateur child and adult dancers who perform the folk and ethnic dances of China, as well as classical Chinese choreography. Although Leung retired from teaching two years ago, she remains an active administrator for the school, coordinating the Beijing Dance Academy syllabus examinations in Canada and continuing to act as chair of the Lorita Leung Dance Association, a non-profit association she created for the promotion and continuance of the dance form. In 2004, Jone and her husband, dance artist Chengxin Wei, created Moving Dragon, a company dedicated to the creation and performance of contemporary cross-cultural dance work.

S’étirent dans le passé ancestral de Jessica Jone des milliers d’années de traditions de danse chinoise ; l’invitent à continuer son parcours d’infinies possibilités pour une pratique de danse contemporaine diversifiée dans le milieu mondialisé de l’art. En 1970, sa mère, Lorita Leung, commence à enseigner la danse chinoise dans le sous-sol de sa maison à Kerrisdale, Vancouver. Célébrant son quarantième anniversaire en 2010, la Lorita Leung Dance Academy passe d’un petit studio maison avec une poignée d’élèves à un entrepôt de deux étages plus des bureaux avec 130 élèves âgés de quatre à vingt-cinq ans. En mai 2010, Jone accepte le flambeau – ou peut-être l’éventail – et devient directrice de l’école. Elle est aussi directrice artistique de la Lorita Leung Dance Company, un groupe de danseurs amateurs enfants et adultes qui présente des danses folkloriques et ethniques de la Chine, ainsi que de la chorégraphie chinoise classique. Leung a pris sa retraite il y a deux ans, mais elle demeure une administratrice active à l’école ; elle coordonne les examens du syllabus de la Beijing Dance Academy au Canada et continue à agir à titre de présidente du conseil de la Lorita Leung Dance Association, un organisme sans but lucratif qu’elle a créé pour la promotion et la continuation de la danse chinoise. En 2004, Jone et son mari, l’artiste de danse Chengxin Wei, fondent Moving Dragon, une compagnie dédiée à la création et à la présentation de danse contemporaine interculturelle.



Read the full article by Mary Theresa Kelly in the February 2011 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Mary Theresa Kelly dans l’édition imprimée de février 2011 du Dance Current.

Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment