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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Wednesday, August 24, 2011

Profile: Michael Greyeyes: Hitting His Mark

Article by Chris Dupuis

Summary | Sommaire

Santee Smith and Michael Greyeyes in their own work The Threshing Floor, produced by Ka:hawi Dance Theatre (2006) / Photo by Cylla von Tiedemann

If it wasn’t for the Russian national hockey team, Michael Greyeyes might never have gotten serious about dance.

Sans l’équipe nationale de hockey de la Russie, Michael Greyeyes ne se serait peut-être jamais consacré à la danse.

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If it wasn’t for the Russian national hockey team, Michael Greyeyes might never have gotten serious about dance. The Saskatoon-born Cree First Nations artist grew up playing the sport at the same time he was taking drop-in ballet classes at the local university. “At a certain point the teacher said it was time to get serious and I had to start wearing [tights],” he says. “I remember crying on my bed but then my parents told me the Russian national hockey team took ballet to strengthen their ankles. I figured if they wore tights to class it was fine for me too.” At ten, Greyeyes began training at Canada’s National Ballet School and then performed with the National Ballet of Canada before moving to New York and dancing for Eliot Feld. A career turn led him to work in film and television, and eventually to a teaching position in the theatre department at York University. Greyeyes continues to perform and create. His latest dance work From Thine Eyes premieres in September at the Enwave Theatre in Toronto.

Sans l’équipe nationale de hockey de la Russie, Michael Greyeyes ne se serait peut-être jamais consacré à la danse. Né à Saskatoon, autochtone des Premières nations Cris, l’artiste grandit en jouant au hockey et en prenant des classes de ballet occasionnelles à l’université de la région. « À un moment donné, l’enseignant m’a dit qu’il était temps de prendre la chose au sérieux et de porter un collant, » dit-il. « Je me souviens que je pleurais dans mon lit, mais mes parents m’ont dit que l’équipe nationale de hockey de la Russie faisait du ballet pour développer la force des chevilles. Je me suis dit que s’ils portaient le collant en classe, je pouvais bien le faire aussi. » À dix ans, Greyeyes entre à l’École nationale de ballet du Canada. Par la suite, il danse avec le National Ballet of Canada avant de déménager à New York et de danser avec Eliot Feld. Un changement de parcours l’amène vers le cinéma et la télévision, et ensuite, il est engagé comme professeur dans le département de théâtre à l’Université York. Greyeyes continue l’interprétation et la création. Sa dernière chorégraphie, From Thine Eyes, est présentée en première en septembre au théâtre Enwave à Toronto.


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