We've moved to the...

All new thedancecurrent.com

You will be redirected in 4 seconds


Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Monday, October 29, 2012

Photo Essay: Tension to Tranquility / De la tension à la tranquillité

The Photographs of Aleksandar Antonijevic / Les photographies d’Aleksandar Antonijevic

Adji Cissoko

It’s no surprise that dancer Aleksandar Antonijevic brings the same kind of focus and commitment to photography that he does to ballet – it’s what a real artist does. Even so, it’s startling to contemplate his distinctively rigorous photographic oeuvre and realize that he’s only been shooting pictures for three years.

Il n’est pas surprenant que le danseur Aleksandar Antonijevic aborde la photographie avec la même concentration et le même engagement que le ballet – c’est le propre des artistes. Même là, son œuvre photographique frappe par sa rigueur singulière ; étonnant, alors, qu’il y travaille depuis seulement trois ans.

More...


Aleksandar Antonijevic / Photos by Sian Richards

“Being a classical dancer requires being okay with this idea that what you’re trying to achieve is almost impossible,” explains Antonijevic. “I feel I don’t have ten years to just experiment with photography – when I present myself as a photographer it has to be at the highest level.”
Antonijevic’s best work has a minimalist, sculptural quality that can only be achieved with close attention paid to lighting, angles and the subtle force fields of energy operating within his subjects. Yet for all his expertise in the mechanics of human locomotion, Antonijevic prefers not to shoot movement: “It’s the moments just before or just after movement occurs that intrigue me the most.”

« La danse classique exige que l’on accepte la quasi-impossibilité des objectifs », explique l’artiste. « Je sens que je n’ai pas dix ans à expérimenter en photographie. Lorsque je me présente comme photographe, je dois l’être au plus haut niveau. » Les meilleures photos d’Antonijevic révèlent une qualité minimaliste et sculpturale possible uniquement par une attention particulière à l’éclairage, aux angles et aux champs énergétiques en opération dans les sujets. Malgré son expertise avec la mécanique du corps humain, Antonijevic préfère ne pas prendre en photo le mouvement : « Je m’intéresse davantage aux instants juste avant ou après que le mouvement se déploie ».

Sarah Elena Wolff

Elizabeth Marrable

Jiří Jelinek

Antonijevic will dance the White Rabbit in Alice's Adventures in Wonderland by Christopher Wheeldon, November 10th through 25th during The National Ballet of Canada's (NBoC) winter season at the Four Seasons Centre for the Arts, Toronto.

Antonijevic also photographed the company's principal dancers for the NBoC's 2012/13 souvenir program and took the portrait of Greta Hodgkinson that graces our cover. Look for more of his photographic work at
aleksandarantonijevic.com.



Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment