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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Tuesday, September 28, 2010

Profile: George Stamos

Summary | Sommaire


Montréal choreographer George Stamos talks about his new piece, Cloak, a duet that reflects on the identities we wear like costumes in our lives. The dancers alternately don and doff costume layers, facial coverings and accessories including large balloon breasts and bunny ears...

Chorégraphe établi à Montréal, George Stamos parle de sa nouvelle création, Cloak, un duo sur les identités que nous revêtons tels des costumes au cours d’une vie. Les interprètes portent tour à tour des costumes, des couvre-visage et des accessoires, y compris de grands seins-ballons et des oreilles de lapin...

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Montréal choreographer George Stamos talks about his new piece, Cloak, a duet that reflects on the identities we wear like costumes in our lives. The dancers alternately don and doff costume layers, facial coverings and accessories including large balloon breasts and bunny ears. “The bunny image goes back to watching Bugs Bunny as a kid,” Stamos says. “He was an early example of a character that played with costume and disguise, changing his identity in different moments to avoid Elmer Fudd. There’s also a reference to the Playboy Bunny as an example of a gender icon, a traditionally held idea of what is considered sexy.” Stamos’ mother passed away unexpectedly late last year, which had a strong influence on his process of developing the piece. “Losing your mother has such a big impact on your sense of self,” he says. Stamos grew up in Nova Scotia, spending some time on the streets during his teenage years. At eighteen, he headed to Toronto to pursue dance training but ended up at the School for New Dance Development in Amsterdam, by way of London. After some time in New York, he settled in Montréal, where he has been able to focus solely on dance for the past fifteen years.

Chorégraphe établi à Montréal, George Stamos parle de sa nouvelle création, Cloak, un duo sur les identités que nous revêtons tels des costumes au cours d’une vie. Les interprètes portent tour à tour des costumes, des couvre-visage et des accessoires, y compris de grands seins-ballons et des oreilles de lapin. « L’image du lapin me vient de mon souvenir d’enfant de Bugs Bunny, » dit Stamos. « C’est un de mes premiers exemples d’un personnage qui joue avec le costume et le déguisement, changeant son identité à différents moments pour éviter Elmer Fudd. Il y a aussi une référence au lapin Playboy comme exemple de symbole sexuel, une perception traditionnelle de ce qui est sexy. » La mère de Stamos est décédée subitement à la fin de l’année passée, et cela a une grande influence sur son processus de création. « Perdre sa mère a un impact énorme sur notre perception de soi, » dit-il. Stamos grandit en Nouvelle-Écosse et vit dans la rue pendant un certain temps à l’adolescence. À dix-huit ans, il part vers Toronto pour se former comme danseur mais se trouve finalement à la School for New Dance Develpoment à Amsterdam, via Londres. Après quelque temps à New York, il s’installe à Montréal, où il œuvre uniquement en danse depuis les quinze dernières années.

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Read the full article by Chris Dupuis in the October 2010 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Chris Dupuis dans l’édition imprimée de octobre 2010 du Dance Current.

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