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Tara Birtwhistle, Principal Dancer with the Royal Winnipeg Ballet / Photo by David Cooper
For Tara Birtwhistle, Canada’s Royal Winnipeg Ballet (RWB) is not just the company where she has performed for twenty years; it’s also home.
Pour Tara Birtwhistle, le Royal Winnipeg Ballet du Canada (RWB), c’est non seulement la compagnie avec laquelle elle a dansé pendant vingt ans ; c’est aussi sa maison.
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For Tara Birtwhistle, Canada’s Royal Winnipeg Ballet (RWB) is not just the company where she has performed for twenty years; it’s also home. “It’s my family,” the longtime principal dancer says during an interview at the RWB’s downtown studios. The RWB is indeed also where she met her husband, soloist Dmitri Dovgoselets, with whom she had a daughter, Isabella Helena, in 2009. The beloved dance artist, thirty-nine, retires this month after an enviable career that has spanned two decades. Hailed in 2007 as “one of the greatest acting dancers in the country” by The Globe and Mail’s Paula Citron, Birtwhistle has been critically acclaimed for her powerfully dramatic gifts, chameleonic versatility and ability to get to the very heart of the characters she portrays. Her impressive career, forged entirely at the venerable company, culminates this season with the role Queen of Hearts in Shawn Hounsell’s Wonderland. Birtwhistle has chosen to dance the principal role in Norbert Vesak’s The Ecstasy of Rita Joe for her farewell performance on the company’s Bright Lights, Big City program in May. Next fall, Birtwhistle will be assuming her newest role. She joins the company’s artistic staff as ballet mistress, and is eager to share her wisdom and expertise with a new generation of dancers.
Pour Tara Birtwhistle, le Royal Winnipeg Ballet du Canada (RWB), c’est non seulement la compagnie avec laquelle elle a dansé pendant vingt ans ; c’est aussi sa maison. « C’est ma famille, » explique la première danseuse en interview aux studios du RWB au centre-ville. C’est en effet dans la compagnie qu’elle rencontre son mari, le soliste Dmitri Dovgoselets, avec qui elle a une fille, Isabella Helena, en 2009. À trente-neuf ans, la danseuse bien-aimée prend sa retraite après une carrière enviable de deux décennies. Célébrée en 2007 comme « une des meilleures danseuses comédiennes du pays » par Paula Citron du Globe and Mail, Birtwhistle est acclamée pour ses talents dramatiques, sa polyvalence caméléonesque et sa capacité de trouver le cœur des personnages qu’elle interprète. Son parcours professionnel impressionnant, forgé entièrement dans la vénérable compagnie, culmine cette saison avec le rôle de la dame de cœur dans Wonderland de Shawn Hounsell. Birtwhistle a choisi de danser le premier rôle dans The Ecstasy of Rita Joe de Norbert Vesak pour son spectacle d’adieux dans le programme Bright Lights, Big City en mai. À l’automne, elle entreprend un nouveau rôle : elle se joint au personnel artistique de la compagnie comme maîtresse de ballet. Elle a hâte de partager ses connaissances avec une nouvelle génération de danseurs.
Read the full article by Holly Harris in the May 2011 issue of The Dance Current print magazine. Lisez l'article intégral de Holly Harri dans l’édition imprimée de mai 2011 du Dance Current.
Friday, April 29, 2011
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