Kids’ Health and Dance
Summary Sommaire
Out and About (2007) by Robert Glumbeck for Canadian Children's Dance Theatre (2008) / Photo by David Hou
Humans are born striving – nobody works harder than a baby, learning to rock, flip, crawl, stand and walk. Very soon after that instinctive push to mobilize, children need sustained guidance in healthy levels of activity, which are developmentally imperative, and eventually enable them to make long-term choices about health and fitness...
L’humain s’efforce dès la naissance ; nul ne travaille plus fort que le bébé qui apprend à se bercer, à basculer, à ramper, à se tenir debout et à marcher. Très vite après cet élan instinctif de mobilisation, l’enfant a besoin de conseils soutenus pour maintenir un sain niveau d’activité physique, impératif à son développement, et lui permettre éventuellement de prendre sa santé et sa forme en charge...
More...
Humans are born striving – nobody works harder than a baby, learning to rock, flip, crawl, stand and walk. Very soon after that instinctive push to mobilize, children need sustained guidance in healthy levels of activity, which are developmentally imperative, and eventually enable them to make long-term choices about health and fitness. A discussion of such issues ranges today through fields from education to social justice, because Canadian children’s health is at serious risk. Video games, television, the Internet, social networks, all are ubiquitous – and sedentary. Inactivity, and the prevalence of high-fat snacks and prepared food contribute to childhood obesity, an issue that is rapidly escalating in Canada. Statistics included here reveal the scope of the problem. While the physical and artistic benefits of dance are not simply interchangeable with “fitness”, imparting children with a sense of well being, within a framework that promotes healthy choices over the long term, seems vital in our computer- and media-dominated culture – and dance offers this potential. The term “physical literacy” has importance as a way of newly classifying the benefits of physical education and sports, and it is now endorsed and promoted in Canada as a desired outcome of physical education. Certainly the concept of embodied intelligence philosophically aligns with the experience and underlying values of dancing. In this article, several teachers and directors of young dancers share some thoughts about the benefits and values of dance, in its essence and in the bigger picture.
L’humain s’efforce dès la naissance ; nul ne travaille plus fort que le bébé qui apprend à se bercer, à basculer, à ramper, à se tenir debout et à marcher. Très vite après cet élan instinctif de mobilisation, l’enfant a besoin de conseils soutenus pour maintenir un sain niveau d’activité physique, impératif à son développement, et lui permettre éventuellement de prendre sa santé et sa forme en charge. Étant donné que la santé des enfants canadiens est très à risque, une discussion sur ces questions recoupe plusieurs domaines, de l’éducation à la justice sociale. Les jeux vidéo, la télévision, Internet, les réseaux sociaux sont omniprésents – et sédentaires. L’inactivité, et la prévalence de collations à haute teneur en gras et d’aliments préparés contribuent à l’obésité des enfants, un problème qui s’amplifie rapidement au Canada. Les statistiques publiées ici révèlent la portée du problème. Les bienfaits physique et artistique de la danse ne sont pas simplement interchangeables avec la question de la santé et de la forme physique. Néanmoins, transmettre à l’enfant un sentiment de bien-être dans un cadre qui promeut des choix sains à long terme semble essentiel dans notre culture dominée par l’écran ; la danse offre ce potentiel. Le terme « savoir-faire physique » devient important comme moyen de catégoriser les bienfaits de l’éducation et des sports, et est maintenant appuyé au Canada comme le but de l’éducation physique. Nul doute, le concept d’intelligence incarnée s’aligne philosophiquement avec l’expérience et les valeurs sous-tendues en danse. Dans ce numéro, plusieurs enseignants et directeurs de compagnies de jeunes danseurs proposent leurs réflexions sur les bienfaits et les valeurs de la danse, autant à son essence que dans un cadre élargi.
Learn more >>
Gladwell, Malcolm. Outliers: The Story of Success. (2008, Little, Brown & Company.)
Active Healthy Kids Canada
www.activehealthykids.ca
Canadian Council of Food and Nutrition Conseil canadien des aliments et de la nutrition
www.ccfn.ca
National Dance Education Organization, USA
www.ndeo.org
Eat Right Ontario
www.eatrightontario.ca
Physical and Health Education Canada/Canadian Association for Physical Health, Education, Recreation and Dance
www.phecanada.ca
Physical Literacy
www.physical-literacy.org.uk/
Right To Play Canada
http://righttoplay.com/Canada
Shields, Margot. “Measured Obesity: Overweight Canadian Children and Adolescents.” (Statistics Canada – Cat. No. 82-620-MWE (2004).)
Originally available at www.statscan.gc.ca.
“Healthy active living for children and youth.” (Healthy Active Living Committee, Canadian Paediatric Society.)
www.cps.ca/english/statements/HAL/HAL02-01.htm
Tremblay, Mark S., Margot Shields, Manon Laviolette, Cora L. Craig, Ian Janssen and Sarah Connor Gorber. “Fitness of Canadian Children and Youth: Results from the 2007-2009 Canadian Health Measures Survey”. (Publication: Health Reports 2010: 21(1).)
Originally available at www.statscan.gc.ca/healthreports
Mandigo, Dr. James. “Time to Move – Keep the Physical in Education, An Advocacy Resource Developed for Physical and Health Education Canada.” (Brock University Centre for Healthy Development.)
www.phecanada.ca.
Read the full article by Carol Anderson in the December 2010/January 2011 issue of The Dance Current print magazine. Lisez l'article intégral de Carol Anderson dans l’édition imprimée de décembre 2010/janvier 2011 du Dance Current.
Wednesday, December 1, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment