Proposals & Perspectives
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Shannon Cooney / Photo by Cylla von Tiedemann
Over time, our collective knowledge of dance and the body broadens, as does the curiosity of creators, the range of abilities of interpreters and the span of a professional career. And naturally, professional training and dance class embrace this evolution.
Au fil du temps, notre connaissance collective de la danse et du corps s’élargit, tout comme le font la curiosité des créateurs, la gamme des habiletés des interprètes et la durée d’une carrière professionnelle. Tout naturellement, la formation professionnelle et la classe de danse épousent cette évolution.
More... Over time, our collective knowledge of dance and the body broadens, as does the curiosity of creators, the range of abilities of interpreters and the span of a professional career. And naturally, professional training and dance class embrace this evolution. Contemporary dance has a strong base of dance class models inherited from classical ballet and modern dance and the breadth of professional training available to dance artists continues to grow. Writer Marie Claire Forté recently spoke with a few teachers – Kelly Keenan, Elke Schroeder, Jennifer Mascall, Benoît Lachambre and Shannon Cooney – who are exploring outside the conventional contemporary dance class model. She found that form – meaning specific positions, shapes and movement pathways for the body – is a rich topic in discussions about dance class. Beyond form, larger issues are at play in a dance class around intellectual independence, energy, presence, exchange and human connection. Just as there is a wide variance among contemporary dance forms in studio and in performance, training resources and opportunities vary greatly between communities. Spaces that offer professional dance classes and workshops also organize themselves differently. The Regroupement québécois de la danse, Studio 303 and Circuit-Est in Montréal, The Toronto Dance Community Love-In and the Calgary Contemporary Dance Collective have distinct approaches and objectives in organizing professional level classes. Overall, however, exchange is a value shared among these organizations. Dance class is a space where the work of dance is not only on the body’s ability, but also on the abilities of bodies to connect to each other.
Au fil du temps, notre connaissance collective de la danse et du corps s’élargit, tout comme le font la curiosité des créateurs, la gamme des habiletés des interprètes et la durée d’une carrière professionnelle. Tout naturellement, la formation professionnelle et la classe de danse épousent cette évolution. La danse contemporaine a une base solide de modèles de classe de danse hérités du ballet classique et de la danse moderne, et la portée de l’entraînement professionnel disponible ne cesse de croître. L’auteure Marie Claire Forté s’est entretenue avec quelques professeurs – Kelly Keenan, Elke Schroeder, Jennifer Mascall, Benoît Lachambre et Shannon Cooney – qui explorent des structures de classe autres que celles traditionnelles. Elle découvre que la forme, c’est-à-dire la particularité des positions, des formes et des parcours du corps en mouvement, est un terreau fertile pour la discussion. Cependant, au-delà de cela, des questions plus globales entrent en jeu dans une classe de danse, notamment l’indépendance intellectuelle du danseur, l’énergie, la présence, l’échange et le rapport humain. Tout comme il y a des variantes importantes en danse contemporaine en studio et sur la scène, les ressources et les occasions de formation sont très différentes selon les communautés. Le Regroupement québécois de la danse, le Studio 303 et Circuit-Est à Montréal, le Toronto Dance Community Love-In et le Calgary Contemporary Dance Collective ont des approches et des objectifs distincts dans l’organisation de classes professionnelles. Toutefois, ils accordent tous une grande importance à l’échange. La classe de danse est un lieu où le travail de la danse porte non seulement sur l’articulation du corps dansant, mais aussi sur l’articulation dansée du lien entre les corps.
Read the full article by Marie Claire Forté in the February 2011 issue of The Dance Current print magazine. Lisez l'article intégral de Marie Claire Forté dans l’édition imprimée de février 2011 du Dance Current.
Monday, January 31, 2011
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