We've moved to the...

All new thedancecurrent.com

You will be redirected in 4 seconds


Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Friday, April 29, 2011

Feature: Weight Shifts & Balancing Acts

Reflections on Dance in Canada

Summary | Sommaire


In her last regular issue of The Dance Current, Founding Editor Megan Andrews reflects on the evolution of the magazine and on the shifting landscape of the Canadian dance sector.

Dans sa dernière édition régulière du Dance Current, la directrice de rédaction fondatrice Megan Andrews se penche sur l’évolution du magazine et le paysage mouvant du milieu de la danse canadienne.

More...
In her last regular issue of The Dance Current, Founding Editor Megan Andrews reflects on the evolution of the magazine and on the shifting landscape of the Canadian dance sector. From the influence of technology on the development of the magazine itself to the many developments in the milieu, the Canadian dance sector has changed in significant ways over thirteen years. Intercultural creation, international cross-pollination, festival culture, touring, the pop dance phenomenon, dance scholarship, action and advocacy, archiving and preservation – these are now established features of our community’s landscape, as is the magazine itself, which has been dancing alongside, capturing and reflecting these developments. From “pure” theatrical dance to the blur of dance/theatre/performance art/multi-media integration/participatory event, the dancing being made by Canadians reveals incredible diversity: in form, style, theme, structure, vocabulary and execution. Articulating the aesthetic shifts over this thirteen-year period would require a much deeper analysis than this article allows but they have been documented in the print magazine and online reviews over the years, which stand as a contribution to the public record of this art form in Canada. “I can’t believe thirteen years have gone by since The Dance Current began,” writes Andrews. “It has been a remarkable experience to witness the developments in Canadian dance that have occurred over this time and to document so many of them. I look forward to keeping up with the community and being a part of the future of this art form in Canada. The many conversations I’ve had with artists and dance professionals have been highlights of my tenure as editor. It has been a privilege and an honour.”

Dans sa dernière édition régulière du Dance Current, la directrice de rédaction fondatrice Megan Andrews se penche sur l’évolution du magazine et le paysage mouvant du milieu de la danse canadienne. De l’influence de la technologie sur le développement du magazine en soi aux nombreux développements du milieu, la danse canadienne a changé de façon considérable au cours des treize dernières années. La création interculturelle, la pollinisation croisée internationale, la culture festivalière, la tournée, le phénomène de la danse pop, les études supérieures en danse, la représentation et le lobby, l’archivage et la préservation – voilà des chapitres établis de notre communauté, tout comme l’est le magazine, partenaire de danse qui accompagne, capte et renvoie ces cheminements. De la danse théâtrale « pure » au flou danse/théâtre/performance/intégration multimédia/événement participatif, la danse que créent les Canadiens propose une diversité incroyable de formes, de styles, de thèmes, de structures, de gestuelles et d’exécutions. L’articulation des parcours esthétiques au cours de cette période de treize ans exigerait une analyse plus poussée que le permet la portée de l’article ci-dessus. Ces parcours ont néanmoins été documentés dans les éditions imprimées et en ligne du magazine au fil des ans, constituant une contribution aux annales publiques de la forme d’art au Canada. « Je n’arrive pas à croire que cela fait treize ans depuis les débuts du Dance Current, » écrit Andrews, « Au fil du temps, j’ai vécu une expérience remarquable à être témoin des développements en danse canadienne et à les documenter autant. C’est avec plaisir que je continuerais à suivre la communauté et à faire partie de l’avenir de cet art au Canada. Mes nombreuses conversations avec des artistes et des professionnels de danse ont été les points saillants de mon mandat comme directrice de rédaction. Cela a été un privilège et un honneur. »



Read the full article by Megan Andrews in the May 2011 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Megan Andrews dans l’édition imprimée de mai 2011 du Dance Current.

Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment