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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Tuesday, December 13, 2011

In Conversation: Zab Maboungou

In Conversation with Philip Szporer

Summary | Sommaire

Zab Maboungou / Photo by Cindy Diane Rhéault

Zab Maboungou has always moved well in the world. The dancer, choreographer, artistic director of Zab Maboungou/Compagnie Nyata Nyata, and a teacher of philosophy at Collège Montmorency in Laval, is a self-described “child of colonization”.

Zab Maboungou a toujours bien mené son mouvement dans le monde. La danseuse, chorégraphe, directrice artistique de Zab Maboungou/Compagnie Nyata Nyata et professeure de philosophie au Collège Montmorency à Laval se décrit comme une « enfant de la colonisation ».

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Zab Maboungou has always moved well in the world. The dancer, choreographer, artistic director of Zab Maboungou/Compagnie Nyata Nyata, and a teacher of philosophy at Collège Montmorency in Laval, is a self-described “child of colonization”. Born in Paris to a French mother and a Congolese father, she arrived in Montréal in 1973, never intending to stay in Canada. Engaged in the world of ideas, she has long stated that “the art of talking means the art of being able to assume yourself as a person, as an entity, exchanging, dialoguing”. In January, Maboungou will deliver the keynote address at the annual International Association of Blacks in Dance conference taking place for the first time in Toronto. The theme is “Connecting Our Diasporas Through Dance”. Writer Philip Szporer sat down with the innovative and opinionated Maboungou in her school’s warm and welcoming studios on bustling St-Laurent Boulevard in the heart of the city’s Plateau district. Their conversation touched on a number of topics including defining the African Diaspora, the drum as a device for regeneration and the democratization of dance.

Zab Maboungou a toujours bien mené son mouvement dans le monde. La danseuse, chorégraphe, directrice artistique de Zab Maboungou/Compagnie Nyata Nyata et professeure de philosophie au Collège Montmorency à Laval se décrit comme une « enfant de la colonisation ». Née à Paris d’une mère française et d’un père congolais, elle arrive à Montréal en 1973. Engagée dans le monde des idées, l’artiste affirme que « l’art de la parole veut dire l’art de s’assumer en tant que personne, en tant qu’une entité en échange et en dialogue ». En janvier, Maboungou donne une conférence au colloque annuel de l’International Association of Blacks in Dance. L’événement se tient pour la deuxieme fois à Toronto et s’articule autour du thème « la danse comme liaison à nos diasporas ». Le rédacteur Philip Szporer retrouve la novatrice et obstinée Maboungou dans les studios accueillants de son école sur l’animé boulevard Saint-Laurent, au cœur du Plateau Mont-Royal. En discussion, ils parcourent nombre de sujets, y compris la définition de la diaspora africaine, le tambour comme outil de régénération et la démocratisation de la danse.



Read the full interview by Philip Szporer in the January/February 2012 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Philip Szporer dans l’édition imprimée de janvier/février 2012 du Dance Current.

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